Nehovor mi tučko
V médiách sa objavila informácia o projekte zameranom na problém detskej obezity - "Nehovor mi tučko". Odborníci na zdravú výživu a pohyb sa vybrali do škôl, s cieľom informovať a motivovať deti k pohybovej aktivite a zdravej životospráve. Chvályhodná myšlienka, no ten prvoplánový názov projektu sa mi vôbec nepáčil. Niečo mi našepkávalo, že jeho autorom je asi nejaký kreatívec alebo PR manažér. Moje podozrenie sa potvrdilo. Projekt podporuje firma Coca - Cola. PR robia skúsení odborníci, preto tá prepracovaná medializácia. Jasné, okrem ušľachtilých cieľov ide v kampani i o imidž svetového potravinárskeho gigantu, ktorého presladené nápoje sú často terčom kritiky lekárov a odborníkov na výživu.
Ak by ste rovnako ako ja očakávali, že sa do projektu zapoja školy a odborníci zo všetkých častí Slovenska, sklamem vás. Podľa medializovaných informácií "osvetové komando" navštívilo len tri školy. Zase jedna bublina. No i napriek všetkým "ale" je lepšie, keď sa robí aspoň niečo. Je logické, že jedna firma, ktorej zmyslom podnikania je zisk, nemôže nahradiť rodinu, školu, spoločnosť.
Predovšetkým rodičia by sa nemali peniazmi zbavovať zodpovednosti za stravovanie svojich detí počas dňa. Pripraviť jedlo a nápoj nezaberie veľa času, ale zabezpečí potrebný prísun energie a tekutín v rámci vyučovania. Cez víkendy sa stáva módou turistika po nákupných centrách a jedenie v reštauráciach alebo vo fastfoodoch. Domáca strava sa z jedálnička detí pomaly a iste vytráca, najmä v mestách. Je to nevyhnutná daň súčasnej rýchlej doby, ktorá kladie na pracujúce matky veľké nároky.
Deti podstatnú časť dňa trávia v škole, preto by bolo užitočné zaradiť do vyučovacieho procesu blok venovaný zdravému životnému štýlu. V priestoroch škôl by nemali byť umiestňované automaty a prevádzkované bufety s kofeínovými a ochutenými nápojmi a sladkosťami, ktorých konzumácia často súvisí s hyperaktivitou a agresivitou detí. Zároveň je veľmi dôležité, aby sa učitelia telesnej výchovy snažili deti zaujať a motivovať ich k pohybu i mimo školy. Denný pohyb mnohých detí sa vo veľkej miere obmedzuje len na cestu do a zo školy. Preto sa nemožno čudovať, že mladá generácia trpí rôznymi zdravotnými problémami a je stále nemotornejšia.
Aj spoločnosť zohráva dôležitú rolu. Jeden príklad za všetky. Mnohé detské reklamy obsahujú klamlivé informácie. Dieťa však nevie rozoznať, čo je pravda a lož. To je úloha dospelých, aby ich chránili pred marketingovými pascami firiem. V tejto súvislosti by mal reklamný trh s produktami určenými deťmi podliehať prísnejšej kontrole.
Každý problém má svoje riešenie, ale najlepšie je problémom predchádzať. To platí i pre nadváhu a obezitu detí. Všetko je o ochote niečo urobiť, nie len o prázdnych slovách a gestách.